Scherenkust

2 juni 2022 - Harstena, Zweden

Wat hebben we ontzettend genoten de afgelopen dagen. Nadat we Oskarhamn hebben verlaten, zijn we voor het eerst een stuk door de scherenkust gevaren. Het is echt bijzonder om tussen alle eilandjes en rotsen door te varen. Aan de ene kant voelt het heel beschut, aan de andere kant is het ook heel wijds, doordat je elke keer tussen eilandjes door weer andere eilanden ziet. Het gaat maar door. Wat ook bijzonder is, dat in de vaargeul waar we varen het soms wel 45 meter diep is, terwijl je 10 meter naast je een stuk rots net boven het water uit ziet steken.
Van Oskarhamn zijn we naar Västervik gevaren. Hier hebben we 2 nachten gelegen. We vonden Västervik erg leuk. We lagen er in een (nu nog) rustige en mooie haven vlakbij het stadscentrum. Het stadje heeft een fijne sfeer en er is genoeg te zien en te beleven. In een restaurant kwam er nog een Nederlander naar ons toe, die inmiddels 11 jaar in Zweden woonde. Hij had leuke tips, al konden we helaas niet op Elandsafari, aangezien we geen auto bij de hand hebben. Kasper en Ruben profiteerden wel van zijn tip om naar de snoepwinkel aan de overkant te gaan…

Snoepwalhalla

Gisteren hebben we Västervik weer verlaten. We zijn verder door het scherengebied naar het noorden getrokken met het voornemen een nachtje voor anker te gaan in een baai genaamd Kårö (ongeveer elke baai heeft een naam in Zweden). We vonden het wel spannend…blijft dat anker wel goed liggen en eindigen we niet op de kant?! Maar het ging hartstikke goed. En het was echt superleuk om een keer te doen. Het was heerlijk rustig. Met het bijbootje zijn we nog op avontuur gegaan, waarbij de jongens gelijk maar een eiland geconfisqueerd hebben. Dit eilandje had nog geen naam en is dus gelijk Voskamp (uitgesproken op z’n Engels) Island gedoopt…een enclave in Zweden😉 Ze hebben al grootse plannen…

In “onze” ankerbaai

Vandaag weer een mooie dag door de scheren. De wind was perfect (op af en toe een iets te harde windvlaag na waardoor we behoorlijk schuin gingen en de afwas van het aanrecht zo de wasbak ingleed). Onderweg zagen we nog een eiland met allemaal kale bomen. Van een afstandje leek het of er een bosbrand was geweest, maar dichterbij bleken er allemaal aalscholvers in te zitten. Hun poep schijnt zo zuur te zijn, dat de bomen dus dood gaan als ze daar met z’n allen in gaan nestelen.

Kale bomen

De eerste dag door de scheren zagen we het minder, maar nu we verder het scherengebied invaren zie je op heel veel eilandjes (vakantie)huisjes. Soms één of een paar, soms een heel dorpje. In één van die dorpjes hebben we eind van de middag aangelegd, nl in Harstena.

Uitzicht over Harstena

Ons plekkie in Harstena

In het hoogseizoen schijnt het hier helemaal vol te liggen, maar nu zijn we op een andere boot na de enige. In het dorp zijn wel wat mensen, maar verder is “alles” (een restaurant en een winkeltje) nog dicht. Dat was wel even lastig, want gisteravond toen we in onze ankerbaai lagen, was ons water ineens op. En hier is aan de kade geen drinkwater te krijgen om onze tank weer te vullen. Handen wassen bij de wc is zelfs met zout water. Gelukkig hebben ze iets naar boven op het eiland wel een ouderwetse pomp waar je drinkwater op kan pompen. Dus wij met alle lege flessen die we konden vinden naar de pomp…

Water pompen

1. Elly Kroon:
    2 juni 2022
    Wat een leuke en bijzondere reisverhalen hebben jullie. Erg leuk om te lezen.
    En de foto's geven daar een goed beeld bij. Het is echt een andere wereld daar.
    Liefs uit het oerhollandse Hellevoetsluis 🙂😘
  2. Jos:
    2 juni 2022
    Heerlijk verslag en prachtige beelden. Heel bijzonder al die eilandjes.
  3. Dick en Gerry van den Boom-Voskamp:
    3 juni 2022
    Het is weer een prachtig verhaal en leuk die eilandjes allemaal en voor de jongens wel heel bijzonder zoveel snoepgoed.
    Ook heel leuk de foto's erbij en het ossenrood van de huisjes en dan ineens een mooi wit kerkje. We hebben weer genoten, liefs van ons
  4. Marlon Smit:
    4 juni 2022
    De scherenkust is erg mooi. Door jullie verhaal zie ik het weer voor me. Mooi om te lezen dat jullie ervan genieten! Groetjes
  5. Carolien:
    5 juni 2022
    Wat maken jullie toch mooie avonturen mee, leuk om jullie reisverhalen te lezen. Genieten met een grote G. En zo geniet ik een beetje met jullie mee. Veel plezier samen. Groetjes van Jan en mij