Norderney

27 juli 2022 - Norderney, Duitsland

Zondag 24 juli was het dan tijd om (het eerste deel van) de grote oversteek te wagen. Op naar Norderney! Om half 10 lagen we voor de sluis en een half uurtje later voeren we al op de Elbe.

Kasper in de sluis

Het begon voorspoedig, want de eerste vier uur hebben we prima kunnen zeilen. Door het tij en de wind haalden we topsnelheden tot 9 knopen. Daarna was het helaas over. De wind draaide naar het westen en nam ook flink af, dus de rest van de trip moesten we het helaas op de motor doen. Na zo’n 13 uur varen lagen we vlak voor Norderney. Het was inmiddels ook al tegen elf uur, dus moesten we de vaargeul vinden in het donker. Wat waren we blij met onze kaartplotter! Want de tonnen verlichten vonden ze niet zo nodig hier. Dus met de kaartplotter, een lampje naast de dieptemeter en met z’n vieren turend naar de volgende ton, zijn we goed aangekomen in de haven. Best spannend, maar wel trots dat we dit deel van de reis met z’n viertjes goed volbracht hebben. De haven lag al helemaal vol. Gelukkig waren en nog een paar aardige Belgen wakker, naast wie we mochten liggen.

Emiel geniet volopAvondzon over de Noordzee

De afgelopen dagen hebben we ons goed vermaakt op Norderney. Het is een leuk eiland. Doet erg denken aan een Duitse versie van Terschelling. We zijn een paar keer naar het dorp op het eiland geweest. Gisteren hebben Emiel en Kasper fietsen gehuurd en een tocht over het eiland gemaakt. Selma en Ruben zijn naar Watten Welten, een soort bezoekerscentrum over de natuur op het eiland, geweest. En vandaag zijn we nog naar het strand gewandeld. Was niet echt weer om te zwemmen en te zonnen met de frisse noordwesten wind, maar wandelen en kastelen bouwen kan natuurlijk altijd.

LeuchtturmOok hier weer drukte in de haven

Nu komt het einde van onze reis echt in zicht, want als alles goed verloopt, zijn we morgen rond deze tijd weer in Nederland. De tocht loopt morgen van Norderney naar Lauwersoog, vanwaar we via de staande mast route door Friesland weer richting huis gaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter:
    27 juli 2022
    Heb ik weer … vaar ik zaterdag PortZelande uit en Grevelingen af om vandaag in cux te liggen… ben jij weer weg…
    Had ik maar meer tijd voor je blog gemaakt…

Ja de Elbe en Duitse bocht…speciaal water ik hoop lies zaterdag in Kiel te laten opstappen en 1,5 week kennis en ervaring op te doen met de Oostzee.. ik ga nogmaals van je blog genieten!
  2. Dick en Gerry van den Boom-Voskamp:
    29 juli 2022
    Als we dit schrijven zijn jullie weer in Nederland. Welkom!!
    Geniet nog van de laatste dagen, liefs van ons