Terug in Duitsland

23 juli 2022 - Brunsbüttel, Duitsland

Na het gezellige Sønderborg te hebben verlaten, waren we al snel over de Duitse grens. Hoe we dat zagen? Aan de niet te missen betonning. Daar zijn de Duitsers een stuk ‘pünktlicher’ in dan de Denen😉 Het eerste deel van de tocht hadden we eindelijk weer eens de wind mee. Het tweede deel werd de wind weer harder en meer halve wind (van de zijkant), dus schuiner. Het ging wel heel hard, dus we bereikten best snel het Kieler Fjord. Hier hebben we een plek gevonden in de Olympiahafen in Schilksee. Dit is een hele grote haven waar in 1972 de Olympische Spelen (deels) plaatsvonden. Leuk om een  keer te liggen. Bij het aanleggen verloren we nog een reddingsband die een eind weg dreef. Gelukkig hebben de mannen hem weer gevonden.

Yes, de reddingsband is gered

Gisteren zijn we weer verder gegaan. Het eerste deel van het Kielerkanaal stond op de planning. De sluis bij Kiel-Holtenau (die vervelende sluis van de heenweg) ging nu prima. Daarna moesten we een tijdje wachten omdat de seinen 3-dubbel rood gaven. Dit zou betekenen dat er zoiets groots aankomt dat lastig te passeren valt. Maar nog voordat er een hele grote boot langs kwam mochten we toch weer door. De tocht ging prima en eind van de middag weer in Rendsburg. Leuk om in dezelfde plaats als 2,5 maand geleden te liggen.

Vandaag het tweede deel van het Kielerkanaal afgelegd. Ook nu kwamen er weer imposante schepen langs. Na een voorspoedige trip zijn we rond half vier aangekomen in Brunsbüttel. Hier heerst een drukke gezelligheid van zeilers die vandaag vanuit de Noordzee zijn gekomen  of morgen juist die kant op gaan. De havenmeester vertelde net dat er 62 boten liggen. Maar dat was nog niet het record. Hij heeft er wel eens 80 gehad. Je snapt niet dat het past… Het is wel een leuk haventje en je blijft je ogen uitkijken, zo dicht naast de sluis, waar al die grote schepen invaren.

62 boten in de haven & de sluis op de achtergrond

1. Dick en Gerry van den Boom-Voskamp:
    24 juli 2022
    Dus nu weer terug in Duitsland, niet te geloven dat jullie al 2 1/2 maand onderweg zijn, jammer dat die bruinvissen zich niet laten fotograferen , wel een spectaculair
    gezicht.
    Een goede reis nog verder en liefs van ons