Weer thuis

2 augustus 2022 - Veessen, Nederland

We zijn weer thuis! Gisteren zijn we na een fantastische reis weer in Veessen aangekomen.

Donderdag 28 juli hebben we Norderney verlaten en waren we na een goede trip en zo'n 10 uur varen in Lauwersoog. Alleen het begin was heftig. Doordat er al een paar dagen noord(westen) wind stond, stonden er donderdagochtend nog flinke golven. In combinatie met het tij en de branding werden we alle kanten opgeslingerd. Gelukkig ging het beter toen we eenmaal op volle zee zaten. Om 8 uur 's avonds kwamen we aan in Lauwersoog, waar we opgewacht werden door onze buren uit Norderney. Dat was fijn, want de wind was weer aardig aangetrokken, waardoor het aanleggen best lastig was.

Vrijdag werd het dan tijd om het zoute water weer te verlaten en door de sluizen het Lauwersmeer op te varen. In de sluizen werden we nog 'vriendelijk' begroet door iemand die vond dat we onze 'kutboot' (lees het bijbootje) aan de kant moesten doen. Welkom in Nederland, zeg maar;-) De tocht ging over de staande mastroute naar Leeuwarden. Over deze route zijn er alleen beweegbare bruggen, zodat ook boten hoger dan 2,5 meter erdoor kunnen. Het was deze week ook de Elfstedenweek voor alles wat vaart, maar vooral voor kano's. Het was dan ook gezellig druk. Rond een uurtje of 5 kwamen we in Leeuwarden aan. Wat we heel erg gemist hadden in Zweden, is dat ze niet echt het gezellig borrelen kennen. Je kon natuurlijk wel wat drinken, maar een kaasje of bitterbal erbij, dat kenden ze niet. Dus in Leeuwarden was het eerste dat we bestelden een flinke portie bitterballen. Na de bitterballen en een heerlijke maaltijd nog lekker door de stad geslenterd. Leeuwarden blijft een leuke stad.

Ruben kijkt uit over het Friese landschap Eindelijk weer bitterballen😀

Zaterdag ging de reis verder over de staande mastroute naar Stavoren. Wat we niet wisten, was dat het skutsjesilen weer begonnen was en nog wel in Grou, waar wij natuurlijk door heen moesten. Wat een gekkenhuis! We voeren er ongeveer een uur voor de wedstrijd begon doorheen en het lag helemaal voor met boten in alle soorten en maten. We hebben onze ogen uitgekeken. Ondanks dat je wel erg uit moest kijken, was het wel erg leuk. De rest van de tocht ging prima. Al moesten we wel wennen aan de drukte op de Friese meren na de rust die we in Zweden hadden ervaren.

Gekte in Grou Skûtsjesilen in Grou

Stavoren hadden we al vaker gelegen. Dit is en blijft een leuk stadje. We zaten lekker te eten, toen Emiel een appje kreeg van onze buren op de haven in Kampen. Ze hadden onze boot zien liggen. We hebben hen opgezocht en gezellig bij gekletst. Zondag was het goed weer voor de plantjes in de tuin, maar niet zo fijn om het water op te gaan. Ook de wind was vrij hard en uit de verkeerde richting. Daarom ons vermaakt met de laatste boeken lezen en natuurlijk een spelletje Uno.

Maandag was het dan echt tijd om naar huis te gaan. Eerst nog even lekker kunnen zeilen, maar uiteindelijk toch maar gemotord omdat de wind weg viel. Eind van de middag kwamen we aan in Kampen. Het voelde dubbel om de haven weer in te varen. Aan de ene kant heerlijk om weer thuis te zijn. Maar aan de andere kant ook jammer dat deze mooie reis voorbij is. We hebben het echt heerlijk gehad en volop genoten van al het moois dat we hebben gezien en de tijd met elkaar. Dit is een ervaring die we niet hadden willen missen.

1. Rinie Prins:
    2 augustus 2022
    Welkom thuis. Ik heb genoten van alle blogposts. Bedankt dat ik op deze manier heb mogen kijken naar jullie fantastisch avontuur.
  2. Jos:
    3 augustus 2022
    Wat is dat omgevlogen zeg. Deze herinneringen pakt niemand meer af. Heel waardevol.
    Zo leuk om jullie belevenissen mee te beleven dankzij de blog. Bedankt daarvoor. Liefs van Marja en mij.
  3. Dick en Gerry van den Boom-Voskamp:
    3 augustus 2022
    Welkom thuis na zo'n fantastische belevenis en inderdaad deze herinneringen pakken ze jullie niet meer af en wij hebben op onze beurt ook weer genoten van jullie interessante verhalen. Dank jullie wel.
    Liefs van ons oom Dick en tante Gerry
  4. Riette:
    3 augustus 2022
    Welkom thuis. Wat hebben jullie een prachtige reis gehad en wat mooi om dat op deze manier te hebben mogen volgen.
    Lieve groet,
    Riette
  5. Marlon Smit:
    3 augustus 2022
    Het was een mooi avontuur!! Ook ik heb genoten van jullie verhalen. Welkom thuis.
    Groetjes Marlon
  6. Wil de Graaf:
    4 augustus 2022
    Fantastisch dat jullie deze reis als gezin mochten maken en weer gezond thuis mochten komen. Bedankt voor de mooie verhalen van jullie belevenissen. Sterkte met weer wennen op Ned bodem en als het werk vlg week weer wacht.
    Groetjes, Wil.
  7. Magda Mous:
    8 augustus 2022
    Welkom thuis Selma... wat is het alweer snel gegaan. Nog even vakantie en dan terug in de schoolbanken, lucky us. Geniet nog even en wat een gaaf avontuur zeg! Heel speciaal om dat met zijn viertjes te doen. Nu weer aarden op aarde :-)
  8. Peter:
    14 augustus 2022
    Wij waren gisteren in nordeney… maar gestrand door onze diepte… ik kreeg onze 1,90m diepe Dufour niet de haven in waar links en recht de teller onder de voorpunt naar 1,70 ging… nachtje door en nu terug op Vlie. Het zou een makkelijke haven zijn met alle getijen en winden… onze ervaringen zijn nogal wat vraag tekens… bij jullie gelukkig niet