Bruinvissen

20 juli 2022 - Sønderborg, Denemarken

Na Hov, waar we heerlijke fish & chips hebben gegeten, hadden we maandag 18 juli een lange dag motoren voor de boeg. Na weken westenwind kwam de wind nu pal uit het zuiden…en je raadt het al…daar wilden we heen. De dag begon ook nog eens grijs en een beetje miezerig. Gelukkig  trok het in de loop van de dag open. En de tweede helft van de reis werd het ook beter wat betreft wind, golven en omgeving. In de buurt van Middelfart gingen we de imposante brug tussen Jutland en Funen onderdoor en daarna was de omgeving heel bosrijk.
Naast de haven in Middelfart was een strandje waar de jongens heerlijk gezwommen hebben.

De vuurtoren en de brug

Gisteren hadden we weer een motordag. Maar wel een hele mooie dag. Het hete weer van Nederland kwam ook een beetje richting Denemarken, maar gelukkig niet zo heet. Het werd een lekkere 28 graden, wat met een klein windje op het water heerlijk is. Wat de dag ook mooi maakte, was dat we heel veel bruinvissen hebben gezien. Over de hele zeiltocht misschien wel twintig, waarvan een stel op maar drie meter van de boot. Jammer is alleen dat ze zich niet laten fotograferen.
We wilden graag naar het kleine eilandje Årø, maar toen we daar kwamen hing er een bord dat de haven vol was. In de haven aan de overkant, in het plaatsje Årøsund, was gelukkig nog genoeg plek en hebben we prima gelegen.

Vandaag was de eindbestemming Sønderborg. En tegen de verwachting in zowaar het grootste deel kunnen zeilen. Sønderborg ligt (voor het grootste deel) op het eiland Als en is een gezellige plaats. We liggen aan de kade in de stad, waarlangs allemaal gekleurde panden staan en een hoop bedrijvigheid heerst. Een mooie plek om te genieten van onze laatste avond in Denemarken. Morgen weer naar Duitsland.

Gezelligheid aan de kade

1. Roeland de Wilde: