Door het Kalmarsund

29 mei 2022 - Oskarshamn, Zweden

Vrijdag 27 mei hebben we vanwege de wind nog een dag doorgebracht in Mörbylånga. We hebben er maar een relaxdagje van gemaakt.

Zaterdag was de wind iets minder, dus konden we weer op weg. We wilden graag nog naar een watersportwinkel voor een Zweedse gadget die ze gebruiken bij het aanleggen (dat doen ze vaak aan zgn hekboeien, wat wij maar onhandig vinden). Daarvoor nog even een tussenstop in Kalmar gemaakt. Konden we gelijk nog even een lekker ijsje eten. Of eigenlijk de jongens, want het was ons te koud voor ijs😉

Nog even een ijsje eten in Kalmar

Na het ijsje doorgevaren naar Borgholm, de hoofdstad van Öland. Vanaf zee valt de enorme ruïne meteen op. Borgholm zelf is best een leuke plaats met een grote haven. Het was nu nog rustig (dat zal ook wel aan het weer gelegen hebben🌧), maar in het hoogseizoen valt er vast veel te beleven. En voor Emiel was er een leuke verrassing, want direct naast de haven stond een hele verzameling Austin Healeys (auto-klassiekers voor de niet-kenners😉)

Zo hard als het gisteren regende, zo hard scheen de zon vandaag. Wat een lekker weer! Gelijk alle ramen opengezet, lekker doorluchten. En een heerlijk rondje hard gelopen. Daarna vertrokken. Ook op het water was het fijn. Met halve wind zijn we naar Oskarhamn gezeild. We zijn nu weer op het vaste land van Zweden (na de eilanden Hanö en Öland) en weer een stukje noordelijker. Gelijk ziet de omgeving er ook anders uit. Veel rotsen en naaldbomen. Meer het Zweden zoals we kennen van de plaatjes.

Uitloper van de zee

1. Dick en Gerry van den Boom-Voskamp:
    30 mei 2022
    We kunnen jullie weer volgen via Marine Traffic. En nu weer jullie verhaal erbij. Helemaal leuk, wel fijn een zonnetje erbij.
    Ellen en Bart zijn in Ludvika en ook vrij veel regen.
    Groetjes van ons en tot de volgende keer.
  2. Iefke:
    30 mei 2022
    Jullie schieten al mooi op! Voor jullie het weten zijn jullie in Stockholm! Veel plezier met het vervolg van de tocht en leuk om jullie verhalen te lezen
  3. Bart:
    31 mei 2022
    leuk jullie vorderingen zo te volgen
  4. Carlien van der Lek:
    1 juni 2022
    Hi Selma en familie,
    Super leuk om wat verhalen over jullie reis te lezen! (Ik vind buitenlandse supermarkten ook heel leuk!) en de foto's te bewonderen. Ik wens jullie nog veel mooi zeilweer en mooie verhalen!
    Groetjes, Carlien (studiegenootje van Selma)