22-26 mei - Van Simrishamn, via Hanö, naar Mörbylånga & Kalmar

26 mei 2022 - Mörbylånga, Zweden

Het is al even geleden, dus weer tijd voor een verhaal. Woensdag 22 mei zijn we vanuit Ystad naar Simrishamn gevaren. Heerlijk kunnen zeilen, alleen drijfnat geregend. Gelukkig houden onze zeilpakken ons redelijk goed droogJ Simrishamn is een lief, middeleeuws stadje, met een mooi kerkje uit de 12e eeuw en een hele oude telefooncel. Dat was nog eens chique bellen.

Bijzondere telefooncel

Maandag 23 mei ging de tocht naar Hanö. Dit eilandje was ons aangeraden door Nederlanders. En ze hebben niets teveel gezegd! Hanö is een schitterend eiland met een omtrek van ong. 6 kilometer. Het hele eiland is, op het stukje bij de haven na, een natuurreservaat. Het bestaat deels uit bos, waar tussen de bomen soort banken van ronde keien liggen, die daar waarschijnlijk door de ijstijd terecht zijn gekomen. Verder vind je er soort vlaktes van enorme keien afgewisseld met gras en boompjes. Er was ons vertelt, dat als we over het eiland wandelde, we geheid herten tegen zouden komen. En dat was zeker zo! Helaas hadden we tijdens onze eerste wandeling onze camera niet bij ons, dus niet echt goede foto’s van de herten. Dinsdag nog een poging gedaan aan de andere kant van het eiland, maar toen regende het zo veel, dat de herten zich bijna niet lieten zien. Ondanks de regen en ‘gebrek’ aan herten wel genoten van de prachtige omgeving. Echt een bijzonder eiland.

Bos afgewisseld met stenen vlaktes       Groepje herten

Woensdag 25 mei al vroeg begonnen. Emiel was al om half 6 wakker en besloot om gelijk maar te gaan varen. Dus om kwart over 6 verlieten we Hanö al. We waren overigens niet de enige. Eén boot was ons al voorgegaan en kort na ons kwamen nog twee boten de haven uit. Het plan was eerst naar Kristianopel te varen. Maar het ging zo lekker, dat we toch bedachten verder te gaan. Uiteindelijk hebben we twaalf uur gezeild (in de zon!) en kwamen we in Mörbylånga op Öland. Mörbylånga is niet echt bijzonder. Het voelt een beetje aan als vergane glorie. De haven ligt ook nog naast een oude fabriek en een aantal loodsen. Niet echt een plek om lang te blijven. Helaas denkt de wind daar anders over;-)

Vandaag (donderdag 26 mei & Hemelvaartsdag) wordt het in de loop van de dag windkracht 7 en voor morgen wordt hetzelfde voorspelt. Omdat we hier dus nog wel even liggen, hebben we vandaag de bus gepakt. Met de website voor het openbaar vervoer kunnen we niet zoveel, dus we zijn naar de bushalte gelopen en lieten ons rijden naar waar de bus ging. Dat werd Kalmar. Kalmar ligt op het vaste land aan de overkant van het Kalmarsund en kun je bereiken met een 6 kilometer lange brug. Kalmar is een mooie stad met veel geschiedenis. Zo werd er op het Kalmar Slott in 1397 de Unie van Kalmar ondertekent, waardoor Denemarken, Noorwegen en Zweden onder één koning werden verenigd. Door onenigheid viel dit ongeveer 130 jaar later weer uit elkaar.
Net als op Öland valt hier op, dat alles wijds is opgezet. Grotendeels brede straten en geen kleine middeleeuwse steegjes. Wel hele mooie oude gebouwen.

De domkerk

1. Dick en Gerry van den Boom-Voskamp:
    27 mei 2022
    KALMAR is een mooie plaats om zo te zien weinig mensen op straat dus het toeristenseizoen is nog niet aangebroken. Wel erg leuk om de bus te pakken en dan maar zien waar hij je brengt. We hebben weer genoten van jullie verhaal en de foto's. Helaas kan oom Dick jullie niet meer volgen op Marine Traffic, jullie zijn buiten bereik.