Van Linköping, via Berg, naar Vadstena

22 juni 2022 - Vadstena, Zweden

Wat gaat de tijd toch snel! Het is alweer vijf dagen geleden, dat we in Linköping aankwamen. Aan de ene kant voelt het als gisteren. Aan de andere kant hebben we al weer zoveel gezien, dat het ook twee weken geleden had kunnen zijn.

In Linköping hebben we twee nachten gelegen. Natuurlijk zijn we de 18e begonnen met zingen en kadootjes, want onze lieve Ruben is 10 jaar geworden🥳

Er is er één jarig…
Daarna zijn we naar de stad gewandeld. Linköping is een mooie en gezellige stad. Er wonen veel studenten, dus het doet ons een klein beetje aan onze oude studentenstad Groningen denken. Na de taart (die kon niet ontbreken op deze dag) hebben we vanuit het centrum de stadsbus gepakt naar Gamla Linköping. Dat is een openluchtmuseum waarin je kon zien hoe het leven in het Linköping van de 19e eeuw eruit zag. Leuk om te zien! De jongens vinden het ook leuk, doordat het heel tastbaar is voor ze. Anders dan een geschiedenisboek. Grappig was dat een medewerker van het museum ineens in het Nederlands tegen ons begon te praten. Dat verwacht je niet. Maar het bleek een Nederlandse te zijn, die hier al 13 jaar woonde. Kasper toch weer naar school
De volgende dag werd het tijd voor de bekendste sluis van het Götakanaal, namelijk de Carl Johansluis. Dit is een trap van zeven sluizen. Heel bijzonder. We hadden geluk; we hadden geen tegenliggers of wachtende boten voor ons, dus konden bijna gelijk de sluis in. En dan dus zeven trappen omhoog. En daar gaan we…de Carl Johansluis met 7 trappenUitzicht vanaf de top

Bovenaan ligt het plaatsje Berg. Een fijne haven en weer oude bekenden van eerder op het Götakanaal. Grappig is dat! Zo zie je elkaar even niet, omdat ieder toch zijn eigen plan heeft, maar af en toe kom je elkaar weer tegen.
Wat eigenlijk ook nog wel grappig was, was dat we de tijd helemaal vergeten waren, waardoor we voor een dichte supermarkt stonden. Niet zo handig, maar we beschouwen het maar als een goed teken. Helemaal los van het drukke leven thuis😉

De volgende dag, inmiddels 20 juni, gaan we van Berg naar Borensberg. Ook nu moeten we flink wat sluizen door. Vier dubbele, dan wat bruggen en dan op het eind nog een sluis. Bij de laatste van de vier dubbele sluizen heeft één van onze voorgangers pech. Zij krijgen een lijn in hun schroef. Dan zit er niets anders op dan wachten op een duiker om de lijn er weer uit te laten halen en hopen dat er niets beschadigd is. We letten nog maar extra goed op onze eigen lijnen…  Dan zijn wij aan de beurt en bedenkt de sluiswachter dat wij wel tegelijk met een tegenligger kunnen (wij de onderste sluis en de tegenligger de bovenste). Dat betekent dat als beide sluizen op hetzelfde niveau zijn, wij elkaar moeten passeren. Dat is best spannend, want die sluizen zijn 7 meter breed en wij meten al 3,8 meter breed. De sluiswachter vind het helemaal leuk (“Exciting!”) en wij zijn blij, dat het zonder schade lukt.
Bij de laatste sluis voor Borensberg worden de mannen nog aan het werk gezet. Dit is namelijk een sluis die nog met de hand bedient wordt.

Nog niet alle sluizen werken hydraulisch
Na Borensberg vertrekken we op de langste dag van het jaar richting Motala. Het weer is schitterend en na eerst over het meer Boren te zijn gevaren (wat ook weer ontzettend mooi is) komen we aan bij een vijftrapssluis. Daarna zijn we in Motala aan de rand van het Vättern, het en na grootste meer van Zweden. Hier verlaten we het Götakanaal en varen iets naar het zuiden naar het stadje Vadstena.

Op het Vättern

Vadstena is een historisch stadje, waar lang geleden de heilige Birgitta een klooster stichtte. Wat het ook bijzonder maakt is, dat er een heel groot Slott is, waar je in de slotgracht aan kan leggen met je boot. Het is ons helaas niet gelukt - je moest er aanleggen aan hekboeien (waar we geen ervaring mee hebben) en het leek er te ondiep. Maar we liggen er wel vlakbij.

Vadstena Slott

Vandaag zijn we ook nog in Vadstena gebleven. Nog even genieten van deze mooie plek.

We kwamen er vandaag ook achter dat ze in Zweden niet aan campinggaz doen. We hebben twee gasflessen aan boord. Met de eerste fles hebben we lang gedaan, bijna 6 weken. Toen die leeg was wilden we de tweede aansluiten, maar die bleek al nagenoeg leeg te zijn. Misschien niet zo handig dat we dat niet gecontroleerd hadden, maar we gingen er vanuit dat ze allebei vol waren toen we de boot kochten. Maar goed, geen man over boord, dan moeten we zien dat we ergens de flessen kunnen ruilen voor volle. Niet dus. In 120 landen is campinggaz te verkrijgen, maar niet in Zweden. Ook dit hadden we dus van te voren moeten checken😉 Nu wordt het de komende weken elke dag brood of barbecue🙈

1. Riette:
    23 juni 2022
    Opnieuw genieten van het mooie verhaal en de prachtige foto's.
    Ruben, gefeliciteerd hoor. Alweer 10 jaar!!!!
    Je hebt een mooi cadeau gehad hoor, fijn dat we mee kunnen genieten van de foto!!
  2. Rein:
    23 juni 2022
    Ervaringen, spanning, omdenken, alles passeert als je de eh ... sluizen passeert.
  3. Monique en René:
    23 juni 2022
    Goed te horen dat de tijd voor jullie even niet bestaat!
    Weer dank dat we weer mogen meegenieten van de mooie verhalen. Liefs aan jullie van ons😘
  4. Roos:
    26 juni 2022
    Haha….die gasflessen…echt iets voor jullie!
    Jullie kunnen naast brood en BBQ ook nog altijd lekker gaan uit eten!😄