Läcko, Spiken en Dalbergså

2 juli 2022 - Dalbergså, Zweden

Nadat we op 29 juni Mariestad hebben verlaten, hebben we koers gezet richting Läcköslott. Weer heerlijk kunnen zeilen. Niet zo snel, maar wel relaxed. Läcköslott is een kasteel op het eiland Kållandsö, met daarbij een klein haventje en een bezoekerscentrum/restaurant. Het klinkt cliché, maar dit kasteel lijkt zo uit een sprookjesboek gestapt. Echt schitterend. En wij lagen in het pittoreske haventje. Een unieke plek om niet snel te vergeten. Het was overigens nog spannend om er te komen. De vaargeul was heel erg smal en de haven ondiep. We waren al gewaarschuwd dat we niet aan de eerste steiger moesten gaan liggen. Maar dat ging allemaal goed en zelfs gelukt om zonder kleerscheuren aan de hekboeien aan te leggen.

Het schitterende Läcko Slott vanaf onze boot

Uitzicht op haventje slot Läcko
Het plan was om de dag erna naar Spiken te varen. Dit is een plaatsje op hetzelfde eiland ongeveer 2 km verderop. Scheen ook erg leuk te zijn en lekkere vis te verkrijgen. Toen we alleen de waterkaart nog eens bestudeerden, zagen we dat dit nog ondieper was. We durfden het toch niet zo goed aan. Maar omdat het zo dichtbij was, besloten we nog een dag in Läckö te blijven liggen en naar Spiken te wandelen. Eigenlijk stelt het niet zo heel veel voor, vooral wat winkeltjes en een aantal visrestaurants langs de haven. Maar wel gezellig. En lekker een visje gegeten natuurlijk! De wandeling was overigens ook heel mooi. Bos afgewisseld door velden met tarwe en rogge. En een hele oude boom die als soort tunnel over de weg ging.

Spiken

Boomtunnel

Gisteren hebben we het tweede, westelijke deel van het Vänern overgestoken. Eerst langs het noorden van het eiland Kållandsö, wat een klein scherengebied is. En daarna via het open water naar de westkant. We hebben in het begin nog proberen te zeilen, maar de wind liet het steeds meer afweten. Dus op een gegeven moment toch de motor maar bijgezet. Wel een heerlijke relaxte dag met een lekker zonnetje. Hoe groot het meer ook is, er zijn heel erg weinig havens om aan te leggen, en de havens die er zijn, zijn erg klein. Je ziet ook nauwelijks (zeil)boten onderweg. We kwamen aan in Dalbergså. Dit is niet meer dan een heerlijk kneuterige camping met een aanlegsteiger waar maximaal 9 boten kunnen liggen. Gelukkig is er wel een “Café och Handel”, waar we wat inkopen kunnen doen. En wat helemaal top is, een kookgelegenheid op de camping. Eindelijk weer eens een lekker bord pasta.😉

Lucht gaat over in water, of is het andersom?

Lokale “Cafe en Handel”
Zo was het gisteren bijna windstil, zo staat er vandaag windkracht 5 tot 7 op het programma. Het Vänern schijnt nog wel nare golfslag te geven met harde wind. Daarnaast vinden we aanleggen en sluizen  met veel wind ook niet zo’n fijn idee. Daarom toch nog maar een dagje in Dalbergså doorbrengen. We hebben een leuke wandeling gemaakt, waarbij we nog rotstekeningen hebben gezien. Volgens het bordje erbij waren het tekeningen uit de Bronstijd. En ze waren bijzonder omdat er zowel elanden als boten werd afgebeeld werden. In het noorden van Scandinavië woorden vooral dieren afgebeeld en in het zuiden schepen. Hier dus allebei.

Rotstekeningen uit de BronstijdWaar komt die dennenappel nu vandaan?
Morgen gaan we naar het zuiden, naar Vänersborg of Trollhättam, waar we via het Trollhättamkanaal richting Götenborg zullen gaan. Maar nu we toch nog kunnen koken op de camping, gaan we eerst pannenkoeken bakken😋

1. Dick en Gerry van den Boom-Voskamp:
    4 juli 2022
    Mooi verhaal weer om lezen en oom Dick kijkt dan ook weer gelijk op Marine Taffic!
    Wat zullen jullie genoten hebben van de pannenkoeken. Fijn dat dit kan op deze camping.
    Het is voor de jongens toch ook fantastisch zo'n reis, kunnen ze straks mooi een leuk verhaal vertellen op school met een spreekbeurt en foto's erbij! Liefs van ons