Laatste dagen op de Oostzee

12 juni 2022 - Stegeborgs Egendom, Zweden

Vrijdag hebben we Nyköping achter ons gelaten om weer af te dalen naar het zuiden, richting het Götakanaal. We kunnen pas 14 juni het Götakanaal op, omdat dan het hoogseizoen begint en je dan op eigen gelegenheid en dus ook op eigen tempo over het kanaal mag varen. Voor die tijd moet je in konvooi varen en vaar je dus in hoog tempo over het kanaal. Dat vinden we zonde. We zijn hier misschien maar één keer, daar willen we de tijd voor nemen. We hebben dus nog een paar dagen om door de scherenkust te varen.

Vrijdag zijn we naar Nävekvarn gezeild. Een klein plaatsje dat niet in de reisgidsen en ons zeilboek staat, dus we hadden geen idee wat we zouden aantreffen. De haven was verrassend groot en we hadden superuitzicht op de scheren vanaf onze plek in de haven. Mooi weer en mooie plek, dus dat vroeg om lekker barbecuen😀

Barbeque op de steiger
Toen we die middag terugliepen van de supermarkt waarschuwde een Zweed ons nog voor iets en wees naar de grond. Bleek dat Ruben bijna op een jonge adder had gestaan. Gelukkig goed afgelopen voor zowel Ruben als de slang.

Een jonge adder

Gisteren, na een rondje hardlopen en een ochtendwandeling naar een klein eilandje dat met een brug was verbonden aan het vaste land, zijn we weer naar Arkösund gevaren. Hier waren we natuurlijk al geweest, maar er zijn niet zo veel havens in dit gebied. En de jongens vinden ergens voor anker liggen toch een beetje saai en Arkösund vonden ze leuk. Erg lekker weer en een schitterende, windstille avond.

Huisje in de avondzon

En vandaag weer verder. Laatste dag over de scheren. Wat is het toch mooi. Emiel baalde een beetje doordat we flinke wind tegen hadden en het dus motoren werd. Maar de tocht door de scheren maakt veel goed.
Eigenlijk hadden we het idee al naar Mem, aan het begin van het Götakanaal, te varen. Maar op een klein uurtje varen voor Mem kwamen we langs Stegeborg. Omdat we pas overmorgen het Götakanaal op gaan en het er hier mooi uitziet, toch maar hier aangelegd. Op zich is hier niet heel veel te zien, behalve een oude ruïne. Maar we vermaken ons prima. Zo hebben we heerlijk geluncht bij het restaurant aan de haven.

1. Hans van de Riet:
    12 juni 2022
    Verplichte leeskost: De vrouw in het Götakanaal van Sjöwall & Wahlö. Schitterende detective!
    Goede vaart namens Hans en Mirjam.
  2. Riette:
    12 juni 2022
    Ieder reisverhaal is opnieuw genieten.
    Wat een mooie foto's.
    Groetjes Riette
  3. Ryanne:
    12 juni 2022
    Super leuk om jullie verhalen te lezen Selma en mooie foto’s! Ik las dat jullie ook in Oskarsham zijn geweest, leuk! Daar woont de zus van Bas met haar familie; mooie plek! Heel veel plezier!
  4. Magda Mous:
    13 juni 2022
    Hee Selma, wat hebben jullie al veel avonturen beleefd! Ik zeg 'Outdoor education' to the max :-)!!! Echt heel gaaf. Geniet van jullie mooie reis, wij buffelen nog even door. Super leuk om zo iets mee te krijgen van jullie route en mooi he is Zweden. Mijn zus woont er ook en wil niet meer terug! Groetjes!!