Weer in Denemarken

13 juli 2022 - Ebeltoft, Denemarken

Het is alweer bijna een week geleden en heel veel zeemijlen verder sinds het vorige verhaal.
Na een paar dagen op het Zweedse eilandje Styrsö was de wind eindelijk weer iets gunstiger en hebben we de oversteek gewaagd naar Denemarken. Na een hobbelige, maar verder prima zeiltocht aangekomen op het eiland Læsø. Als je aan komt varen lijkt het net een Waddeneiland: strand, duinen en bos. En ook het aanleggen ging zoals we op Terschelling gewend zijn: stouwen maar en 3 rijen dik liggen. We voelden ons gelijk thuis;-)

Terschellingse toestanden op Læsø

Vesterø havn, het plaatsje waar we lagen, had op de grote haven, wat restaurants en een supermarkt na niet zo heel veel te bieden. We moesten ook wel weer even schakelen na 7,5 week Zweden. Hoe groet je ook alweer in het Deens en hoe zeg je ‘Dank je wel?’ En geen rotsen meer, maar een glooiend landschap.

Maandag hebben we een flinke tocht gemaakt. Eigenlijk wilden we graag naar Grenaa, maar 51 zeemijlen (bijna 95 km) was toch wel erg ver. Helemaal omdat de wind ons niet helemaal gunstig gezind was. Daarom iets noordelijker in Bønnerup aangelegd. Dit is echt een vakantieoord met strandje en veel vakantie-appartementen en -huizen. De vissersboten en viswinkels/-restaurants deden ons aan Urk denken, alleen dan iets minder karakteristiek. De jongens hebben er eindelijk weer krabbetjes kunnen vissen.

Flinke joekel
Na Bønnerup was het tijd om nog iets verder af te dalen naar Ebeltoft. Het begin van de tocht deed ons erg denken aan het IJsselmeer ter hoogte van Noord-Holland. In gedachten zagen we Medemblik, Andijk en Enkhuizen zo liggen.
Om in Ebeltoft te komen, moesten we om het rechter uitsteeksel van Jutland heen. Op de kaart lijkt het uitsteeksel helemaal niet zo groot, maar het viel toch tegen. In het begin en het laatste stukje nog wel wat kunnen (motor)zeilen, maar het grootste deel hadden we de wind pal tegen en weer flinke golven. Het was dus ploeteren. Maar het ploeteren werd beloond, want wat een mooi, sfeervol stadje is Ebeltoft. Het heeft oude hobbelige straatjes met vakwerkhuizen. En het lijkt of de gemeente er zaadjes voor stokrozen uitdeelt, want het hele stadje staat er vol mee. Hier blijven we een paar dagen om volop te genieten van de fijne sfeer.

Stokrozen overal

1. Sjoerd:
    13 juli 2022
    Beste Globetrotters,
    Het is erg leuk jullie avonturen via deze site mee te volgen!!
    Heel veel plezier met jullie expeditie!
    Groeten!
    Sjoerd
  2. Iefke:
    13 juli 2022
    Er gaat niets boven Gr øningen😉