Stockholm

9 juni 2022 - Stockholm, Zweden

Op het moment van schrijven is het de laatste ochtend in Stockholm. Over een paar uur gaan we weer richting de boot. En wat een dagen waren het. Veel gezien, gelopen, in de metro gezeten, enz.

De treinreis maandag verliep voorspoedig. Om alvast wat van de stad te zien, zijn we naar ons appartement gewandeld. We zitten in de wijk Kungsholmen. Het appartement is wel iets verder van het centrum, maar lekker ruim.
Nadat we ons geïnstalleerd hebben, zijn we met de metro naar Gamla Stan, de oude wijk, gegaan. Een mooie wijk met allemaal kleine straatjes en veel drukte en gezelligheid. En vlakbij het paleis en het parlementsgebouw. Erg leuk was, dat we toevallig tegen de wisseling van de wacht aanliepen. Wat een grappig gebeuren. Één van de wachten liet nog zijn geweer vallen…oeps😬

Wisseling van de wacht

Dinsdag stonden twee musea op de planning. Maar eerst heeft Kasper nog even met z’n juf gebeld, die dit weekend gaat trouwen, en haar vrijgezellenfeestje met de klas had.
Het eerste museum was het Vikingmuseum. Interessant om te zien hoe ze toen leefden. En dat dit verder gaat dan alleen de verhalen van veroveringen die wij kennen. Het eindigde met een soort Efteling-attractie waarbij het levensverhaal vanuit een aantal personen verteld werd en werd laten zien.

Daarna was het Vasa-museum aan de beurt. De Vasa is een groot en indrukwekkend oorlogsschip, dat tijdens zijn eerste vaart na 1300 meter kapseisde en verdronk. Uiteindelijk is het nagenoeg in zijn geheel uit het water gehaald en er een museum omheen gebouwd. Door het zuurstofarme water (dankzij alle lozingen) is het heel goed bewaard gebleven. Het is echt indrukwekkend om te zien.

Vasa

Na de musea hebben we nog wat door het centrum gewandeld en heeft Emiel nog nieuwe schoenen en hardloopschoenen gekocht. Daarna was de koek op en werd het tijd om ons appartement weer op te zoeken😴

(wordt vervolg)